tisdag 9 november 2010

Kycklingar

Kycklingar. Såna där små, gula, söta. Såna där mjuka, duniga, fjuniga som trippar omkring och säger pip, pip.

En stor kvarn. Typ en sån man kan mala kaffe, nötter eller mjöl i. Eller köttfärs, för den delen. Stor, kall, skoningslös kvarn.

Ett rullband.
Varje dag i Sverige läggs 15 000 små gula söta kycklingar på rullband och åker ner - levande - i en kvarn och blir malda till döds.

Jag säger det igen: 15000. Varje dag. I Sverige.

Varför görs då detta? Jo, kycklingarna som blir levande nermalda är pojkar och kommer inte att kunna lägga några ägg. (Läs: Det går inte att tjäna några pengar på dem.) De blir alltså bortsorterade från flickkycklingarna och dödade för att de inte är till någon nytta.

Detta innebär, att om man äter och/eller köper ägg så stödjer man detta tillvägagångssätt. Och det gäller oavsett om man köper burägg, ägg från "frigående" höns eller KRAV-ägg, för tillvägagångssättet med dödade pojkkycklingar är detsamma med alla ägg. Så är det.

Köpa/äta ägg = bidra till nermalning av levande kycklingar.

Många verkar tycka att det är något extremt över att till och med välja bort att äta ägg. Det är som att vissa har förståelse för att man inte äter kött, eftersom det är något uppenbart dött, men inte för sitt liv kan förstå varför man inte äter ägg "som är så naturligt och inte medför att någon dör". Se ovan, säger jag.

Det jag tycker är extremt är inte att välja bort animaliska produkter, utan att fortsätta äta dem fastän man vet vad det är man bidrar till.

"Jaha, då blir det inga pannkakor för dig" har jag fått höra, och det kanske är vad man tänker om man börjar fundera på att själv utesluta ägg, att man måste sluta äta allt som vanligtvis innehåller det. Men så är det inte alls. Pannkakor/plättar och all bakning, tex muffins och sockerkaka går utmärkt att göra utan ägg. Så den ursäkten kan man inte använda. Det enda undantag jag kan komma på är stekt ägg/kokt ägg, men å andra sidan: 15 000 liv per dag för att man ska få fortsätta äta sitt stekta eller kokta ägg..?

Jag ska avsluta med en länk och ett citat. Länken är till Ninas blogg, där man hittar en utmärkt guide till bakning utan ägg (se rubrikerna till vänster).

Citatet kommer från en diskussion på Facebook, från en för mig okänd person som heter Majja Solanas:

"Djurprodukter innebär alltid lidande och död, det är ofrånkomligt. Och det är inget vi veganer hittat på för att framstå som bättre människor då vi valt bort detta i vårat liv. Det är den hårda verkligheten, vare sig vi talar om det eller inte."



5 kommentarer:

Anna J sa...

Men fy fan.. och jag som känt mig så duktig som bara köper kravmärkta ägg. Trodde verkligen inte att kravproducenterna malde ner hankycklingarna. Men där ser man, världen är så mycket grymmare än vad vi tror. Vad ledsen man blir när man får veta sånt. Hädan efter ska jag försöka att bara köpa ägg av min jobbarkompis Mats, för han maler inte ner sina kycklingar. Tack för upplysningen, även om den gjorde ont :(

Kram!

Maria sa...

Roligt att du skriver igen. Fast vad som vore roligt är om du kanske skriver om ditt liv :) Jag vet att detta är din veganblogg och du kanske inte ids skaffa en till blogg, men det vore roligt att få läsa om DITT liv och få höra vad DU gör om dagarna, kanske lite bilder ;) Ja, jag vet...mycket begärt men säger bara att det vore roligt. Känns inte som att jag läser om dig i den här bloggen utan du framför dina åsikter om det som ligger dig varmt om hjärtat, och inge fel med det men man får inte veta vad som händer i ditt liv. Vad du åt till frukost tex ;)Jag ser bloggen framför mig...Saras Liv, Saras Resa, Sara, Saras blogg...smaka på den och känns suget att orka skirva två bloggar :) Jag kommenterar inte kycklingarna då jag har crave på ägg just nu och äter flera varje dag, det känns som att du tycker jag är en idiot som gör det. Även om du kommer säga till mig att du inte tycker det så gör du det, för du känner starkt för dina åsikter. Det respekterar jag! Vi är olika just i det men vi är ju lika i mycket annat. Krama

veganwannabe sa...

Maria, jag blev lite ledsen när jag läste din kommentar.

"det känns som att du tycker jag är en idiot som gör det. Även om du kommer säga till mig att du inte tycker det så gör du det"

På det du skriver låter det som att du redan bestämt att jag tycker att du är en idiot. Vad kan jag säga när du skriver så? Om jag säger att jag inte tycker att du är en idiot så säger du att jag tycker det ändå, eller?

Det jag skriver i bloggen såna här gånger är inte riktat till specifika personer. Jag skriver fakta om hur saker går till, och vad jag tycker om det. Och det är starka och otäcka saker det handlar om, så jag kan förstå att man reagerar på det, att det rör upp känslor och tankar.

Det är upp till var och en hur man reagerar, men jag tycker det känns orättvist att säga att jag med mitt blogginlägg menar att du är en idiot?

Att det KÄNNS för dig som att jag tycker att du är en idiot, är inte samma sak som att jag tycker att du är en idiot.

Och nej, jag tycker inte att du är en idiot, om det är värt nåt.

Sen är min blogg såhär. Rena åsiktsinlägg varvas med vad jag har gjort och ska göra, som tex i förra blogginlägget. Det känns roligt att du vill följa mitt vardagsliv lite mer, men jag tror att om jag startade en till blogg skulle det bara bli ännu en blogg med ett inlägg varannan månad. Så jag kommer inte starta en till. Vi får hålla till godo med telefonen och sms :)

Och det är om mig du läser i den här bloggen. Det är en del av mig som kanske inte märks så mycket, men den är en jättestor del av min identitet. Alltså inte själva bloggen, utan det som den handlar om :)

Hoppas vi förstår varandra. Älskar dig och saknar dig!

Maria sa...

Jag låg i soffan igår och tänkte att jag måste skriva ett till inlägg så att du inte ska missförstå mig men jag orkade inte och jag chansade att du inte skulle hinna läsa min kommentar förrän jag hunnit skriva en till kommentar.

Jag tänkte inte att min kommentar skulle bli så stark för dig men tänkte att jag skulle skriva att jag oxå tycker det är hemskt och förklara vad jag menade med idiot.

Jag menade att även om du tycker det är helt fel av mig att äta ägg så skulle du inte säga det direkt till mig men jag vet att du skulle tycka det. Kanske inte skulle valt att använda idiot som uttryck.

Jag vet ju att du tycker att alla borde bli veganer för djurens skull och jag inflikar med ett citat från dig :

"Det jag tycker är extremt är inte att välja bort animaliska produkter, utan att fortsätta äta dem fastän man vet vad det är man bidrar till."


Du kanske har rätt att även om jag inte menade nå speciellt med mitt inlägg så kanske jag reagerade för att inlägget känns riktat till mig som äter kött, även om du inte menar det så. Att rikta det till någon.

Jag använde fel ordval och ber om ursäkt. Kanske att jag reagera utan att tänka på det. Kan tänka mig att det varit samma om jag skrev om kött. Det skulle nog beröra dig. Nu menar jag inte att jag blir ledsen, men att jag kanske reagera utan att tänka på det igår för att jag kanske tog åt mig.

Du får naturligtvis skriva om det du vill i din blogg, det är ju din blogg. Du ska skriva om det som ligger dig närmast hjärtat. Jag får vänta på de inlägg där jag får veta vad du gör om dagarn :)

Saknar och älskar dig med! Kram

Andreas sa...

Det blir särskilt grymt på grund av storskaligheten och den maskinella apatin inför levande varelser. Jag skulle vilja efterlysa ett mer respektfullt och hantverksmässigt sätt, som den här filmen illustrerar: http://www.youtube.com/watch?v=GhXQo_HGe5M